De eerste dagen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Harmien Folkers - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Harmien Folkers - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: harmienfolkers

Blijf op de hoogte en volg Harmien

09 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo allen.

Aangekomen in Beijing ben je gelijk in een andere wereld. Alleen het autorijden al is hier totaal anders dan bij ons in Nederland. De auto's gaan rechts en links langs elkaar heen, wat op zich nog niet zo heer erg is, want het kan ook erg gemakkelijk zijn. Maar ze rijden van links naar rechts, tussen twee autos door als ze maar door kunnen rijden. En het opvallende is dat er heel weinig aanrijdingen gebeuren.

Dat wat het verkeer betreft. Omdat we vroeg aangekomen zijn kunnen we nog naar het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad.
We gaan via een Hutong (traditionele woonplaats van Chinezen) naar de bovengenoemde beziensvaardigheden.
Het plein is enorm. Aan 1 kant hangen gigantische videoschermen met allerlei reclame en mooie beelden. Maar het past echt niet op zo'n plein. Het is totaal overbodig.
Tussen het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad licht een weg van 2 x 6 banen breed.

Voor de voetgangers is een tunnel om er sneller te komen. Wel moet je de bagage verschillende keren door een schan apparaat laten gaan om te controleren of je geen gevaarlijke objecten bij je hebt. Alles is enorm groot en met de hoge temperaturen is het afzien. Veel drinken is de beste remedie. Ik geef gul een rondje want dat kost me slechts 90 cent. We gaan met z'n drieen de hele dag op onderzoek uit. De derde persoon is Ruud de jongen die bij de groep hoort. Heel gezellige knul van 28 jaar.

Wat ik allemaal al heb meegemaakt is eigenlijk te veel om op te noemen. Ik zal het kort houden (proberen).

Achter ons hotel zit ook nog een Hutong waar we elke avond gaan eten. Eerst Peking Eend, want dat moet je natuurlijk in Peking gegeten hebben.
Daarna eten we spiesjes met lam die behoorlijk pittig gekruid is.

De volgende dag gaan we ook weer met z'n drieen naar de Tempel van de Hemelen. 's Ochtends beoefenen de Chinezen Tai Chi, ze dansen, zingen, spelen kaart, schaken, kortom er is van alles te zien. De mensen zijn erg vriendelijk en willen graag met je op de foto.

We bezoeken nog de Lamatempel en gaan daarna naar het Olympisch Stadion, het Birdnest genoemd, omdat het op een vogelnest lijt. Omdat we voor de volle 100% gaan nemen we een VIP-arrangement wat betekent dat we in de VIP ruimtes mogen kijken waar alle belangrijke personen geweest zijn. Het uitzicht op het stadion is adembenemd. We voelen ons alle drie de koning te rijk.
Ruud en ik gaan ook nog in het stadion en mogen een paar rondjes op een soort step door het stadion rijden. Het is een geweldige ervaring.

's Avonds gaan we naar een Kung Fu show. In eerste instantie was ik niet van plan daar heen te gaan, maar ja omdat de hele groep ging, heb ik me ook maar laten verleiden. Nou ik moet zeggen.... ik heb er geen spijt van gehad. Het was in 1 woord geweldig.

Omdat het erg lang duurde voordat er een taxi terug naar het hotel te vinden was, namen Marijn en ik een Riskja, electrisch dan wel, maar hij moest wel een beetje bijfietsen. De prijs was afgesproken op 30 yuan (3 euro). Het vervelende was dat bij aankomst, in de buurt van ons hotel, hij er 300 voor vroeg.

Nou de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik daar geen genoegen mee neem. Hij heeft me 3 keer bij de pols gegrepen omdat ik weg wilde lopen nadat ik hem de 30 had gegeven, en na die derde keer was het hem waarschijnlijk wel duidelijk dat ik echt niet meer ging betalen. Achteraf hebben we er wel om moeten lachen, maar op dat moment stond ik te trillen op mijn benen.

De Big Wall (grote muur) hebben we inmiddels ook bezocht en beklommen. Helaas was het weer niet helder en hebben we niet heel veel van de muur kunnen zien. Daar doe je dus niets aan. Het gevoel er op te lopen was voor mij toch wel een heel bijzondere ervaring.

Inmiddels zitten we in Pingyao en morgen gaan we met de nachttrein naar Xian waar we het Terra Cotta leger gaan bezoeken.
Pingyao is een heel traditioneel stadje, met veel leuke winkeltjes en lekkere eethuisjes.

We hebben een heel gezellige groep en we beginnen inmiddels een grote familie te worden. Ik ga nog proberen wat foto's te uploaden, maar of het lukt weet ik niet.
Wanneer we weer internet hebben is nog de vraag, maar ik hou jullie op de hoogte.




  • 09 September 2011 - 14:04

    Anneke Lensink:

    Hallo harmien,
    Laat ik vandaag een sms naar jou gestuurd hebben en worden akl mijn vragen beantwoord.
    Wat een stad is Beijing he.
    En de ervaring van de muur ervaarden wij ook zo. we hebben die ook bewandeld en beklommen. het terra cotta leger is ook fantastisch. Ik merk dat je het eten ook lekker vind. geniet ze allen en nog veel mooie indrukken.
    Groet, Anneke

  • 09 September 2011 - 14:40

    Ellyn:

    Blijf genieten en wow, geweldig. Mocht het zo zijn dat je mijn John tegenkomt, doe hem de groeten haha die is donderdag 8/9 die richting op vertrokken maar hij ziet niet veel van het land. De foto's zijn goed doorgekomen.

  • 09 September 2011 - 14:42

    Coby:

    Leuk je eerste indrukken, er zal vast nog wel meer te genieten vallen.

  • 09 September 2011 - 19:07

    Wil Vlak:

    Heb je wel tijd om te slapen? Wat een programma draai je af. Mooie bijzonderheden bezoeken, lekker eten en goed op je portemonnee letten (de riksha). Goede reis verder. Ik blijf je volgen. Wil

  • 09 September 2011 - 19:14

    Tiny:

    Klinkt fantastisch. Wordt hierdoor wel geinspireerd. Fijn dat de groep gezellig is, kan erg belangrijk zijn.
    De foto's zijn erg leuk. Jammer van de mist op de muur, maar zoals je schreef er alleen al zijn is al te gek.
    Geniet ze beide. groetjes, Tiny

  • 09 September 2011 - 21:02

    Daphna:

    Oh, wat leuk om jullie zo op de foto te zien! En wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. Het klinkt erg gaaf, behalve dan die taxydriver, maar stoere reactie hoor Harmien. Thumbs-up!
    Het klinkt alsof de mensen die jullie zo op straat ontmoet hebben best nog toegankelijk zijn. Dat sommigen met je op de foto willen is toch wel erg leuk:)

  • 10 September 2011 - 07:24

    Jeannet Uit Zwolle:

    Hey Marijn en Harmien,wat een belevenis om daar te zijn!
    En dat jullie op de muur zijn geweest,dat moet toch een speciaal gevoel geven!! En wat er nog komen gaat,jeetje wat mooi! Ik volg jullie op de voet en wens jullie nog heel veel moois en geniet ,geniet!!H.Gr Jeannet

  • 10 September 2011 - 07:42

    Desiree:

    Heee Marijn en Harmien, Leuk om jullie te kunnen volgen!
    En wat hebben jullie al veel gedaan! Ben benieuwd wat jullie van dat Terra Cotta leger vinden. Veel plezier samen met jullie 'nieuwe familie'!! liefs desiree

  • 10 September 2011 - 14:07

    Mirte:

    ni hao!

    Leuk om te lezen komen de herinneringen weer levendig naar boven!
    Mirte

  • 11 September 2011 - 07:23

    Wil:

    Wat een supersjoon (limburgs is nog altijd zeer geliefd) eerste verslag. Al die indrukken, hoe verwerk je die allemaal voordat je aan de volgende begint. Denkelijk kun je wel een tweede stel hersenen gebruiken. Wil je de mijne lenen?:-)
    Veel opgezocht. Het vogelnest kwam tot leven dankzij de uitleg in je mail.
    Geniet verder.....lfs Wil

  • 11 September 2011 - 10:27

    LIEVE HARMIEN:

    WATONTZETTEND LEUK OM WEER EEN BERICHTJE VAN JE TE ONTVANGEN EN
    WAT HEB JE AL WEER VEEL GEZIEN .
    JA HOOR DE FOTO'S ZIJN OOK GELUKT SUPER, BEDANKT! IN GEDACHTEN VOLG IK JE VIA DE BESCHRIJVING.
    HEEL VEEL PLEZIER .
    VEEL LIEFS,TINE

  • 11 September 2011 - 13:46

    Jolanda De Jong:

    Wat een belevenis, mooi verslag! Geniet van alles! We kijken uit naar je volgende verslag! Groetjes Wijnand en Jolanda

  • 13 September 2011 - 10:21

    Jutka:

    Veel plezier Hermien & Marijn! Wat een leuke foto's zijn er geplaatst. Die chinese muur ziet er prachtig uit.
    Fijne reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harmien

Actief sinds 05 Aug. 2011
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 25835

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

China, Tibet en Nepal

Landen bezocht: